07 oktober 2015

EN KORT EN LANG PÅ NØRREBRO TEATER

Mit navn er Theresa B, og jeg er teatersnob.

I sidste uge var jeg på Nørrebro Teater. Vi havde for en evighed siden købt billetter til forestillingen En Kort En Lang, da man kunne få billetterne til halv pris. Forestillingen er baseret på filmen En Kort En Lang - en film som jeg har set et utal af gange, jeg kan efterhånden alle replikkerne udenad. Så det var bestemt ikke en let opgave for Nørrebro Teater at løfte. Forestillingen har dog fået gode anmeldelser, så jeg havde egentlig skruet forventningerne i vejret.

Lad mig starte med at sige, jeg er ikke fan af musicals. It's just not my scene. Jeg kan godt værdsætte, at skuespillere kan være eminent dygtige til at synge og danse. Og jeg kan også godt se det effektive i at få en sang til at indgå som del af en forestilling. Men det er stadig ikke for mig. Det sagt, så fungerede sangene egentlig rigtig fint i En Kort En Lang. Skuespillerne sang godt, og teksten passede ind i handlingen, uden at det blev for søgt.

En anden ting, der fungerede rigtig godt, var scenografien. Med meget få midler lykkedes det at føre hele stykket igennem alle de forskellige lokationer, der er i filmen. 

Men jeg kunne ikke lide det. Og jeg havde meget svært ved at sætte ord på, hvad det præcis var jeg ikke brød mig om. Jeg prøver dog alligevel at få det til at give lidt mening:

Stykket er humoristisk - som filmen er. Men fordi jeg kan filmen udenad, var der ligesom ikke noget, som var overraskende og sjovt. Jeg vidste præcis hvilke jokes, der kom hvornår. Et par gange var det lykkedes at skrive nogle sjove replikker ind i stykket, og der lo jeg også. Men det var også det.

Mange af skuespillerne var meget karikerede. Karakteren Frederik, som spilles af Peter Frødin i filmen, er karikaturen på en bøsse - også i filmen - men i stykket kammede det bare over. Det blev simpelthen for karikeret og overspillet. Og sådan var det med stort set alle roller, på nær lige de to mandlige hovedpersoner, som jeg synes gjorde det rigtig godt.

Jeg tror alle andre i salen var vel underholdt - sådan lød det i hvert fald - så konklusionen må blive, at fejlen ligger hos mig. Jeg kendte baggrundsmaterialet for godt, jeg gik ind til en genre jeg i virkeligheden ikke bryder mig om, jeg er en teatersnob.

Billederne nedenfor er planket fra Nørrebro Teaters hjemmeside.






Ingen kommentarer: