16 juni 2015

UD OG SPISE

Jeg er et madøre. Jep, man bliver ikke en rund trunte af at sidde og æde gulerødder og selleri dagen lang. Jeg betragter ikke mig selv som kræsen og spiser stort set det meste, der bliver serveret for mig - på nær remoulade! Jeg kan ikke udstå remoulade!

Jeg elsker mad, og jeg elsker at spise den ude. Bevar's, jeg er rigtig glad for at lave mad selv og er også en habil hjemmekok, men der er bare noget særligt ved at gå ud og spise. Sætte sig ved bordet og vide, at nogen har sørget for at snitte, braisere, blanchere og anrette maden for mig. Der bliver skænket vin i mit glas. Og der er en anden, der sørger for at tage opvasken.

Jeg kan godt lide rigtig god mad, men jeg er ikke specielt snobbet omkring hvor jeg spiser. Når vi spiser ude, er det tit i hverdagen, for at komme lidt væk fra kødgryderne (og fordi ingen af os er særligt begejstrede for at handle), og så behøver det ikke nødvendigvis koste en formue. Så nedenfor er nogle af mine yndlingssteder i København, når man trænger til et godt måltid uden at det skal ruinere en.

Madklubben

Generelt er jeg ret begejstret for Madklubbens restauranter. Deres manifest er fremragende mad til fornuftige penge, og det synes jeg man får. Der er plads til at skeje ud på menukortet, hvis det er det, man ønsker, men ellers kan man altid finde noget, hvor man kan blive mæt for ca. 200 kr. Med et vinkort der også ligger i den fornuftige ende, synes jeg sagtens det kan undskyldes at gå ud og spise på en helt almindelig onsdag.
[Lækre billeder nupset fra Madklubbens hjemmeside.]



Café Gavlen

En af mine lokale cafeer. Den er blevet en ny favorit. Dels på grund af stemningen, der er lidt brunt værtshus over indretningen, som skaber en rigtig hyggelig atmosfære. Dels på grund af øludvalget, de har altid andet end Tuborg og Carlsberg i hanerne. Dels på grund af maden, smørrebrød lavet fra bunden og lækre hjemmelavede kager, hvor udvalget skifter. Skal jeg ud og spise frokost i området, vil jeg 9 ud af 10 gange vælge Gavlen. 
[Billeder nuppet fra Gavlens instagram]

Sebastopol

Den lokale bistro på Sankt Hans Torv, som serverer god gedigen fransk mad, ikke højpandet gastronomi. Jeg har især altid været glad for deres moules frites og deres steak frites - de ved hvad det betyder, når man bestiller sin bøf bleu. Og så er det stort set altid til at få bord, et kæmpe plus i min bog da det der med at spise ude ofte er en spontan beslutning herhjemme.
[Billederne er planket fra Sebastopols hjemmeside]








Ingen kommentarer: